ЛАРП игрите се разделят според жанра или стила
Тази статия ще ви помогне да вникнете в разнообразието на ЛАРП игрите, организирани в България.
Те се разделят най-вече според жанра, на който е базиран сетингът/предисторията на играта, или дали ЛАРП-ът е боен, социален или смесен.
По жанрове
За повече от 10 години ЛАРП игри в България са организирани игри в най-различни жанрове. Някои от тях са създадени изцяло от въображението на организаторите, други са вдъхновени от литературата, видео-игрите, филмите и други.
През това време са организирани ЛАРП игри в следните жанрове:
- фентъзи - създадени са ЛАРП световете "Стария свят", "Светът на Дракона" и други, които се развиват с всяка следваща игра, базирана в техните светове; организирани са игри по света на Средната земя (например "Полетата на Келебрант"), The Forgotten Realms (където се развива настолната игра Dungeons & Dragons)
- постапокалиптични - например Сталкер ЛАРП-овете, вдъхновени от повестта "Пикник край пътя" на Аркадий и Борис Стругацки
- викториански/бални
- стиймпънк - цък
- куест-адвенчър пъзел ларпове - както беше "Една нощ през самотния октомври", базиран на едноименния роман на Роджър Зелазни
- еърсофт комбинирани - например "Завръщане в Коренгал"
- вампирски
- исторически - например "Варварска ярост" и "Нордмандска зима"
- антични - както беше "Празникът на Хелиос"
- и други
По стил
Боен ЛАРП
Характеризира се с преобладаващи бойни действия, като от важно значение са правилата за безопасност и обезопасеност на оръжията. Историята на такъв вид ЛАРП предразполага към множество битки между различните групи от участници и често има състезателен характер.
Въпреки това, тези ЛАРП-ове не изключват ролевия елемент на играта – отново всеки е с изграден персонаж, с подходящ инвентар (в случая предимно боен – броня, оръжие, щит и т.н.), както и отново се държи по типичен за героя му начин (т.нар. ролплей). Рядко се срещат изцяло бойни ЛАРП-ове или както тогава се наричат ЛАП-ове, като от своя страна ЛАРП-тренировките най-често са един вид ЛАП (участниците тренират бойните си умения).
Социален ЛАРП
Специфичното при социалните ЛАРП-ове е липсата на бойни действия (с малки изключения). При този вид игра се набляга много върху ролевата част или т.нар. ролплей. В зависимост от историята на конкретния ЛАРП се поставят предварително определени роли, от които всеки може да си избере, или да си измисли нова роля – например: кръчмар, магьосник, благородник, син на благородника, стража, офицер и т.н. Освен „професията” на избраната роля, от тук нататък всичко останало зависи от самия играч – каква е историята на героя, характерът му, отношението му към другите участници (което може да се изгради и в процеса на самата игра).
Например: ролята „кръчмар” може да бъде със следната история:
„Баща ми притежаваше единствения хан в селото. Изгради го със собствените си ръце, поддържаше добри отношения с всички в селото и го управляваше в продължение на много дълги години. От малък растях в хана и когато навърших пълнолетие на 20-тата си годишнина, поех управлението на хана. Покрай баща ми се научих на добро отношение и уважение към по-висшите от мен. Заради това и просперирам.”
или
„Израснах в град, далеч, далеч от това забутано село. Не мога да ви разкажа какво съм правил до 25-годишнината си, когато дойдох тук и намерих идеалното място, за да потъна вдън земя. Със събраните пари отворих хан, не беше много трудно да се „сприятеля” със селяните, все пак имам опит в манипулирането. Гледам да не се разраствам прекалено много, че току-виж дошъл някой благородник, който да не дават боговете, ще ме познае… Затова си седя кротко и бленувам за деня, когато всичко ще се нареди и приятелите ми ще завземат властта. Тогава, о, тогава колко богат ще стана... колко власт ще имам в ръцете си…”
Историята на персонажа малко или много определя и неговия характер, особености, качества. Определяйки си историята, става много по-лесно наистина да влезеш в роля и да се почувстваш като именно този кръчмар, който денем се държи прекрасно с гостите си, а нощем бленува за деня, в който ще напусне това забравено от боговете място…
Смесен ЛАРП
Бойно-социален – обединява характеристиките на горните два ЛАРП-а, като преобладава или бойната част, или социалната. Например: историята може да е свързана с развитието на един град, борбите между различните благородници за властта в него, като същевременно градът е под обсада от армия на съседното кралство. Бойни действия има, но не са така чести както при чисто бойните ЛАРП-ове, а и същевременно не липсват изцяло.
Често националните ЛАРП-ове са бойни или смесени, като на тях почти винаги участниците са организирани в т.нар. КЛАНОВЕ. Всеки клан има своя история, йерархия (или липсва на такава), политика и ценности. Специфичното при клановете е, че повечето са организирани или по географски принцип (от един град), или на приятелски отношения. Влизането във всеки от тях става по различен начин в зависимост от самия клан, като не е и задължително, тъй като на малко ЛАРП-ове участниците се разделят по кланове. Тогава организаторите дават възможност да участваш и като наемник или друг вид игрови персонаж.
Коментирай от FB/G+ профил